Veranderen doe je vooral zelf

Veel methodieken van verandermanagement verworden bij hun toepassing tot processen “over en zonder” het lagere management en de medewerkers. Daar hoort ook het plichtmatig erbij betrekken van die groepen bij.
Een goede graadmeter of er wel echt iets wordt losgemaakt is of er voldoende “gedoe” ontstaat, variërend van kritische vragen tot weerstand. Echte betrokkenheid is noodzakelijk en dat zal niet alleen applaus opleveren.

Een van de basisvoorwaarden is en blijft een goed verhaal dat overtuigt. “We gaan bezuinigen” en “We gaan klantgerichter werken en dat levert ook nog eens een besparing op” kan inhoudelijk hetzelfde zijn, maar het laatste verhaal zal gemakkelijker overtuigen omdat het hoofddoel positief is en aansluit bij een breed aanvaard waardenpatroon. Goede medewerkers, professionals, willen immers zelf ook klantgericht werken. De vraag wordt dan eerder “hoe” dan “of.” Dat geeft meteen het punt aan waaraan geappelleerd kan worden: professionaliteit. En als je professionals serieus neemt daag je ze uit om zelf met oplossingen te komen. De manager heeft dan heel belangrijke dingen gedaan: doel benoemen, communiceren, draagvlak scheppen en stimuleren.

Share

Geef een reactie

Your email address will not be published.