Megatrend: Beleven en bijdragen

Beleven en bijdragen
Beleven en bijdragen: het materialisme en de individualisering voorbij. De beleving en het vertellen over de beleving wordt belangrijk, ook om zich te onderscheiden in een tijd waarin bijna alles te koop is. Daarbij komt de behoefte om zichtbaar iemand te zijn buiten de basale sfeer van wonen en werken, bijvoorkeur in de context van een betere wereld (milieu, cultuur).

Samenleving
De comsumptie van goederen blijft belangrijk, maar de beleving wordt ook belangrijk. Dat uit zich in in de sfeer van dienstverlening in brede zin: reizen, evenementen, cursussen… De drang om bij te dragen wordt waarschijnlijk niet zichtbaar in de meer traditionele organisaties (Rode kruis…) maar meer individuele, trendy en minder structureel tijd vragende initiatieven ( eigen ontwikkelingsprojectje).

Organisatie
De werknemer ziet veel oude extra’s als basale verworvenheden en kijkt naar het nieuwe extra. Het imago van de organisatie en de inhoud van het eigen werk zijn cruciaal (afwisselend, veel contacten, ook extern; dat leidt ook tot hoge mobiliteit). Er is vraag naar ruimte om iets extra’s te doen binnen of buiten de organisatie (het personeelsuitje samen met gehandicapten).

Share

Geef een reactie

Your email address will not be published.